Sök i bloggen

Översätt bloggen

Kontakt










2011-03-07 20:21:11

Jag och Tim har fått en liten förelskelse i Pad-Thai, en som till namnet hörs Thailändsk maträtt. Pad betyder Friterat så Pad-Thai betyder "friterat på Thailändskt vis". Alla vet ju att allt som har friterat i sig är gott!! Det började med en smakupplevelse på Söder, där Lampans Thaifood finns. Dock kostar det hela 110:- styck för lite nudlar och grönsaker så vi funderade på att prova själva. I Pad-Thai är det en hel del ingredienser som man behöver så nu i helgen när vi var i stan så besökte vi Asian Foodstore (Olof Palmesgata) och där hade de något som gjorde mig överlycklig!

Nämligen det här:


Det är ett hjälpmedel till att göra en perfekt Pad-Thai. Kostade 12:-. I påsen finns den kryddsås som man annars själv behöver använda och jordnötspulver.

Så här gör du Pad-Thai:
Börja med att lägga dina risnudlar (finns på samma affär) i varmt kranvatten, ca 150 g brukar jag ta)
Häll olja i en wookpanna, rätt så mycket.
Ha i tärnad kyckling (2 st fileér), jätteräkor eller fläsk beroende på vad du gillar och stek tills de har stekyta.
Ha i en hel liten broccolibukett (färsk broccoli)
Ha i en stor näve strimlad vitkål
Ha sedan direkt på såsen i paketet, låt stekas ca 1 min (jag gillar att ha kvar lite stuns i grönsakerna)
Ha sedan i nudlarna och gärna lite vatten, blir lite för torrt annars
Wooka ett tag till så att allt blandas ordentligt
Ta av pannan i från plattan och häll sedan på jordnötspulvret, blanda ordentligt så att det blir på allt, jag har köpt till lite mer jordnötspulver eftersom jag tycker det är lite lite i den man får
Servera med färsk purjolök på toppen

MUMS!!!!

Skrivet av 2011-03-07, 20:21:11 i Mat/Recept



Kommentarer
Postat av: Sandra

Vad söt du är Helen! Tack för att du tog upp det där med vattnet! :)

2011-03-07 @ 20:53:10
URL: http://mim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Dette er et gratisdesign laget av http://meeretea.blogg.no